Když se řekne stěhování, mnohým naskočí husí kůže a často zazní věta: „lepší vyhořet než se stěhovat.“ Jenže život někdy přinese situace, kde stěhování je jedinou variantou, je třeba vyhrnout rukávy a konat. I když se nám třeba nechce.
V tomto článku se s vámi chci podělit o tipy, které vás podpoří, ať se u stěhování vyšťavíte co nejméně.
Proč jsem se tento článek rozhodla napsat? Za posledních 10 let jsme se s mým mužem Jakubem stěhovali 9x. V některém roce jsme se stěhovali dokonce 2x. Nejdéle jsme pobyli na jednom místě 4 roky. Stěhovali jsme se pouze po území ČR a nejdelší vzdálenost byla: Praha – západ a Tábor. Typově jsme bydleli v: domě, bytě, bytě se zahradou, karavanu a teepee. Za tu dobu nám přibýval počet dětí (celkem 3) a celou tu dobu jsme měli psa.
Na internetu je spoustu tipů na stěhování. Já bych ráda přidala právě i ten záměr: „udržet si co nejvyšší úroveň pohody před, při, po stěhování.“ Což se nám samozřejmě ne vždy dařilo.
Mých 7 tipů najdete tady:
To je základní bod. Prodiskutovat důležité termíny a odpočítat si ideálně 3 týdny do stěhování. Ať to celé proběhne co nejvíc na pohodu. Pokud samozřejmě můžete začít ještě dřív, využijete celý předešlý čas k tomu si vytřídit věci a stěhovat pouze to, co doopravdy stěhovat a následně využívat chcete. Není nic horšího než platit stěhováky (nebo naftu/benzín) za převoz věcí, které vlastně ani nechcete nebo je pak budete vyhazovat (ps: píšu z vlastní zkušenosti).
Konkrétní kroky: sepsat si plán a pokud je třeba a pomůže vám to – vytvořit nákres místností (starého i nového bydlení), sjednat důležité osoby, kterých se stěhování týká, vytřídit v každé místnosti co půjde pryč, postupovat podle místností, odškrtávat z plánu. Tady jeden takový plán najdete v článku.
Nezapomínejte ani na změnu adresy pokud se to týká trvalého bydliště (úřady, doktoři, banky atd.), vypovědět služby jako elektriku, vodu, plyn, internet a zařídit si tyto služby v místě nového bydliště. Můžete si též na poště zařídit službu, která vám bude přeposílat ze staré adresy vše na novou.
Důležité je vše probrat, naplánovat, rozvrhnout se všemi, kterých se to týká (partner, děti, rodina).
Pokud se stěhujete a máte děti, je moje rada jasná. Požádejte o podporu. Starší děti už si můžou balit samostatně. Nicméně pod cca 10 let je moje zkušenost taková, že spíš jen vykramaří to, co zabalíte. Což je dost vyčerpávající a demotivující. A v důsledku nepříjemné pro všechny. Na druhou stranu je fajn, když se do stěhování alespoň trochu zapojí a sbalí si své důležité věci.
Jak požádat o podporu? Zajistit si na dobu stěhování a prvního vybalování hlídání, ať se na to můžete plně soustředit a jde vám to od ruky. Ať k tomu nemusíte ještě řešit nečekané pohromy. Děti to stejně dlouho nevydrží a s hlídáním si můžou užít mnohem lepší zábavu. PS: no a já se jim nedivím. Tolik dní balit a třídit je někdy fakt fuška. Pro tipy jak komunikovat s rodinou kolem stěhování si přečtěte tento článek.
Pokud děti nemáte, určitě se vám bude hodit podpora při balení, stěhování nebo závěrečném úklidu. Tak jako tak, je potřeba si při takové velké životní události říct o podporu. Teda pokud třeba nestěhujete jen jeden kufr (za což tedy klobouk dolů).
Tohle je hodně velká čásová a energetická investice, ale ve velkém se vyplatí. I když jsme se stěhovali po krátké době, vždy se nám doma nastřádalo další množství věcí a naopak spoustu toho už nebylo třeba vlastnit dál. Děti rostou a já jsem zastáncem toho, že zrovna vybavení pro děti je vždy hojnost. Vždy jsme měli co jsme potřebovali a nemusela jsem to nutně nějak ve velkém shraňovat a kumulovat.
Slýchávám, že je super se tak často stěhovat, protože tak máme často v rukou vše, co vlastníme. No, někdy to bylo až otravné.
Též často slýchávám, že lidé nemají problém své věci třídit. Ale pak už neví co s tím. Sama jsem zastáncem toho věci posílat co to jde dál. Nicméně zejména v konečné fázi stěhování už jsem byla z přehrabování každé věci tak otrávená, že ty poslední pytlíky už letěly do popelnice hlava nehlava.
Tady jsou mé tipy, co s tím:
Máte nějaké jiné tipy a zkušenosti? Napište je do komentáře pod článek.
Vytřízeno, připraveno a teď balit. Doporučuji si nechat věci, které budete v následujících týdnech potřebovat. Mimochodem v této fázi člověk zjistí, jak málo toho skutečně potřebuje. Když jsme bydleli v teepee a v karavanu, byl náš život dost jednoduchý. Dobře, bylo to v letním období. Ale i tak ta jednoduchost je velmi osvěžující, odlehčující, přinášející větší jasnost do každodenního života. Je skvělé k tomu směřovat.
Duo The minimalists dokonce sdílí tip, aby si člověk zahrál na stěhování, sbalil vše a to, co nebude potřebovat vybalit z krabic po několik týdnů, poslal pryč. Něco na tom bude.
Ale pojďme k balení.
Je dobré si pořídit (půjčit, koupit) dostatek krabic, bublinkovou fólii (či jiný měkký materiál), lepenky, štítky, tašky, kufry atd. Oblečení můžete naskládat do kufrů, tašek. Vybavení kuchyně prokládat novinami či jiným papírem, ručníky, bublinkovou fólií, ať se zkrátka nic nerozbije. Balte si do krabic dle místa, kde pak budete vybalovat a dle toho i krabici dostatečně dobře označte. Když pak budete něco hledat, ať nemusíte v nové destinaci procházet 10 krabic než najdete to, co zrovna potřebuejte. Ideální je na štítek napsat i seznam věcí, které daná krabice obsahuje.
Pokud to jde, tento tip vám moc doporučuji. Jak budete balit, budete překračovat věci, krabice, lepenky, atd. Mít jeden pokoj, kde se nic z tohoto šílenství neděje a kde si po odmakané práci sednete a dopřejete zasloužený klídek, je k nezaplacení. Tento pokoj můžete zabalit až jako poslední a stejně tak jej jako první vybalit v nové destinaci a úplně stejně nakládat i s novým bydlením. Zabydlet jeden pokoj, kde už bude klid, vše na svém místě a kde budete odpočívat. Krátký a jasný tip, ale velmi velmi důležitý za účelem přežití.
Za naši stěhovací historii jsme nejprve řešili tuto otázku variantou po vlastní ose. „Přeci nebudeme utrácet tolik peněz za stěhováky, ne?“ Navíc leckdy důvodem stěhování bylo i snížení výdajů a nebylo snadné vyšetřit cca 10tis. na stěhovací firmu. Když se stěhujete na delší vzdálenost, jsou částky samosebou vyšší.
Jenže co nezaplatíte firmě, zaplatíte svou energií. Balení samo o sobě je obrovský výdej. Třídění taktéž. Tahat těžké věci, tašky, krabice do auta a z auta, řídit z jedné destinace do druhé, to je velký vopruz. Ne jednotlivě, ale ten celý balíček dohromady ano. Takže zhruba po 3. stěhování už nám došlo, že zaplatit si stěhovací firmu je skvělá investice, která se nám vrátí na pohodě, s jakou celou tuhle akcičku zvládneme.
Nebudu vám lhát. Náročné to je tak i tak. Leda byste měli stěhovací firmu, která vám to zařídí od A do Z. Neboli nabalí věci, převeze, vybalí. A je to. Pravděpodobně to též jde.
Na trhu je mnoho stěhovacích firem. Můžete si je tedy pozvat, nechat je celou akci nacenit a rozhodnout se.
Tenhle bod jsem dala úplně na konec. A to jen proto, že jsem se bála ho dát na první místo. Člověk chystá na stěhování, otevře článek a řekne si: „sorry, to ses jako zbláznila, ne? Na to není čas.“ A já to vnímám úplně opačně. Vždy by měl být čas na naše zdroje. O to víc, když nás čeká v životě nějaká výzva. Nebo když se už něco náročného děje.
A co si pod těmi zdroji představit? Vše, co vám dělá radost, co vás naplňuje příjemným pocitem, co vám dodává energii. Pokud už teď jste v módu stěhování a nic vás nenapadá (a třeba si čtete článek uprostřed akce a už teď vidíte, že některý z mých tipů už absolutně nemáte šanci začlenit), tady je má inspirace:
Pokud potřebujete zjistit, co je tím vaším největším zdrojem/největšími zdroji, vytvořila jsem nedatovaný deník Dovol si zářit, díky kterému budete sledovat kudy a jak vám životní energie narůstá a naopak klesá. Budete tak pro významné či náročné chvíle jako je tato naprosto jasně vědět, co mezi stěhovací čas dozajista naplánovat a čím se dosytit.
Přeji co nejpohodovější stěhování. A pokud máte vy nějaký tip, který jsem nezmínila, šup sem s ním. Bude se jistě někomu hodit.