Jak se přestěhovat (a nezbláznit se)

Když se řekne stěhování, mnohým naskočí husí kůže a často zazní věta: „lepší vyhořet než se stěhovat.“ Jenže život někdy přinese situace, kde stěhování je jedinou variantou, je třeba vyhrnout rukávy a konat. I když se nám třeba nechce.

V tomto článku se s vámi chci podělit o tipy, které vás podpoří, ať se u stěhování vyšťavíte co nejméně.

Proč jsem se tento článek rozhodla napsat? Za posledních 10 let jsme se s mým mužem Jakubem stěhovali 9x. V některém roce jsme se stěhovali dokonce 2x. Nejdéle jsme pobyli na jednom místě 4 roky. Stěhovali jsme se pouze po území ČR a nejdelší vzdálenost byla: Praha – západ a Tábor. Typově jsme bydleli v: domě, bytě, bytě se zahradou, karavanu a teepee. Za tu dobu nám přibýval počet dětí (celkem 3) a celou tu dobu jsme měli psa.

Na internetu je spoustu tipů na stěhování. Já bych ráda přidala právě i ten záměr: „udržet si co nejvyšší úroveň pohody před, při, po stěhování.“ Což se nám samozřejmě ne vždy dařilo.

Mých 7 tipů najdete tady:

1) Pěkně to naplánovat

To je základní bod. Prodiskutovat důležité termíny a odpočítat si ideálně 3 týdny do stěhování. Ať to celé proběhne co nejvíc na pohodu. Pokud samozřejmě můžete začít ještě dřív, využijete celý předešlý čas k tomu si vytřídit věci a stěhovat pouze to, co doopravdy stěhovat a následně využívat chcete. Není nic horšího než platit stěhováky (nebo naftu/benzín) za převoz věcí, které vlastně ani nechcete nebo je pak budete vyhazovat (ps: píšu z vlastní zkušenosti).

Konkrétní kroky: sepsat si plán a pokud je třeba a pomůže vám to – vytvořit nákres místností (starého i nového bydlení), sjednat důležité osoby, kterých se stěhování týká, vytřídit v každé místnosti co půjde pryč, postupovat podle místností, odškrtávat z plánu. Tady jeden takový plán najdete v článku.

Nezapomínejte ani na změnu adresy pokud se to týká trvalého bydliště (úřady, doktoři, banky atd.), vypovědět služby jako elektriku, vodu, plyn, internet a zařídit si tyto služby v místě nového bydliště. Můžete si též na poště zařídit službu, která vám bude přeposílat ze staré adresy vše na novou.

Důležité je vše probrat, naplánovat, rozvrhnout se všemi, kterých se to týká (partner, děti, rodina).

2) Říct si o podporu

Pokud se stěhujete a máte děti, je moje rada jasná. Požádejte o podporu. Starší děti už si můžou balit samostatně. Nicméně pod cca 10 let je moje zkušenost taková, že spíš jen vykramaří to, co zabalíte. Což je dost vyčerpávající a demotivující. A v důsledku nepříjemné pro všechny. Na druhou stranu je fajn, když se do stěhování alespoň trochu zapojí a sbalí si své důležité věci.

Jak požádat o podporu? Zajistit si na dobu stěhování a prvního vybalování hlídání, ať se na to můžete plně soustředit a jde vám to od ruky. Ať k tomu nemusíte ještě řešit nečekané pohromy. Děti to stejně dlouho nevydrží a s hlídáním si můžou užít mnohem lepší zábavu. PS: no a já se jim nedivím. Tolik dní balit a třídit je někdy fakt fuška. Pro tipy jak komunikovat s rodinou kolem stěhování si přečtěte tento článek.

Pokud děti nemáte, určitě se vám bude hodit podpora při balení, stěhování nebo závěrečném úklidu. Tak jako tak, je potřeba si při takové velké životní události říct o podporu. Teda pokud třeba nestěhujete jen jeden kufr (za což tedy klobouk dolů).

3) Třídění věcí

Tohle je hodně velká čásová a energetická investice, ale ve velkém se vyplatí. I když jsme se stěhovali po krátké době, vždy se nám doma nastřádalo další množství věcí a naopak spoustu toho už nebylo třeba vlastnit dál. Děti rostou a já jsem zastáncem toho, že zrovna vybavení pro děti je vždy hojnost. Vždy jsme měli co jsme potřebovali a nemusela jsem to nutně nějak ve velkém shraňovat a kumulovat.

Slýchávám, že je super se tak často stěhovat, protože tak máme často v rukou vše, co vlastníme. No, někdy to bylo až otravné.

Též často slýchávám, že lidé nemají problém své věci třídit. Ale pak už neví co s tím. Sama jsem zastáncem toho věci posílat co to jde dál. Nicméně zejména v konečné fázi stěhování už jsem byla z přehrabování každé věci tak otrávená, že ty poslední pytlíky už letěly do popelnice hlava nehlava.

Tady jsou mé tipy, co s tím:

  • SWAP – už v mnoha místech se pořádají swapy, neboli akce, kde přinesete to, co už nepotřebujete a odnesete si něco nového. Většinou zaplatíte pár stovek a klidně můžete jen něco přinést a domů si nevzít nic. Většinou jsou akce omezeny na určité množství věcí (kg, tašek), takže doporučuji dopředu zjistit podmínky a pravidla.
  • Garage sale – v mnoha oblastech se pořádají tzv. garážové výprodeje. Buď si ve vlastní garáži vystavíte stánek s cenami či bez a nebo dorazíte se svými věcmi na určité místo, kde se Garage sale koná. Vytvoříte si stánek kdekoliv na ulici, kde je to povoleno.
  • Knihobudka – některá místa, kde je umístěna knihobudka, pojmou i krabici s věcmi, které už nepotřebujete a dokonce jsou i někde místa, která fungují stejně jako knihobudka, ale na různé jiné věci a vybavení. Každopádně na knihy je knihobudka super variantou. Většinou se nachází u zastávky MHD. Knihy se též dají na internetu vykupovat (Megaknihy, Knihobot atd.). Některé knihy též můžete věnovat lokální knihovně.
  • Vintage shop – v některých městech vznikají vintage obchody, kam můžete zanést své vybavení. Z prodeje věcí jdou pak peníze na nějakou dobročinnou věc. Takže win win win.
  • Online prodej – ať už se to týká hraček, knih, oblečení, vybavení, nábytku, můžete využít Marketplace na FB, Vinted, Bazoš atd. Pro tento záměr můžete použít i své sociální sítě, nebo nějakou lokální skupinu na FB a nafocené produkty nabízet i tam.
  • Nevyhazujto, Všezaodvoz – to jsou též portály, kde můžete darovat své nepoužívané vybavení za odvoz.
  • Hry, knihy, hračky – můžete též po domluvě darovat obvodnímu pediatrovi, dětské nemocnici atd.
  • Kontejnery na oblečení – sem házím oblečení, které se nehodí na další prodej, ale je stále ještě použitelné.
  • Popelnice – pokud bydlíte na sídlišti, nebo odložíte své poklady u popelnic, kde se vyskytuje hodně lidí, též věřím, že si věci najdou své majitele. Je dobré vychytat čas, kdy má být pěkné počasí, ať věci nezničí déšť, sníh atd.
  • Rozměrné věci/elektroodpad – je potřeba vyhodit na sběrný dvůr nebo do konkrétního kontejneru na elektroodpad.
  • Rozbité vybavení – některé vybavení, i když je rozbité, najde své nové majitele a opravnu, kde se tomu pověnují dále a vnesou té věci znovu život. Pohledejte na internetu. My máme zkušenost s opravnou myček v Berouně.

Máte nějaké jiné tipy a zkušenosti? Napište je do komentáře pod článek.

4) Samotné balení

Vytřízeno, připraveno a teď balit. Doporučuji si nechat věci, které budete v následujících týdnech potřebovat. Mimochodem v této fázi člověk zjistí, jak málo toho skutečně potřebuje. Když jsme bydleli v teepee a v karavanu, byl náš život dost jednoduchý. Dobře, bylo to v letním období. Ale i tak ta jednoduchost je velmi osvěžující, odlehčující, přinášející větší jasnost do každodenního života. Je skvělé k tomu směřovat.

Duo The minimalists dokonce sdílí tip, aby si člověk zahrál na stěhování, sbalil vše a to, co nebude potřebovat vybalit z krabic po několik týdnů, poslal pryč. Něco na tom bude.

Ale pojďme k balení.

Je dobré si pořídit (půjčit, koupit) dostatek krabic, bublinkovou fólii (či jiný měkký materiál), lepenky, štítky, tašky, kufry atd. Oblečení můžete naskládat do kufrů, tašek. Vybavení kuchyně prokládat novinami či jiným papírem, ručníky, bublinkovou fólií, ať se zkrátka nic nerozbije. Balte si do krabic dle místa, kde pak budete vybalovat a dle toho i krabici dostatečně dobře označte. Když pak budete něco hledat, ať nemusíte v nové destinaci procházet 10 krabic než najdete to, co zrovna potřebuejte. Ideální je na štítek napsat i seznam věcí, které daná krabice obsahuje.

5) Nechat si jeden příjemný, uklizený pokoj

Pokud to jde, tento tip vám moc doporučuji. Jak budete balit, budete překračovat věci, krabice, lepenky, atd. Mít jeden pokoj, kde se nic z tohoto šílenství neděje a kde si po odmakané práci sednete a dopřejete zasloužený klídek, je k nezaplacení. Tento pokoj můžete zabalit až jako poslední a stejně tak jej jako první vybalit v nové destinaci a úplně stejně nakládat i s novým bydlením. Zabydlet jeden pokoj, kde už bude klid, vše na svém místě a kde budete odpočívat. Krátký a jasný tip, ale velmi velmi důležitý za účelem přežití.

6) Stěhováci vs. po vlastní ose?

Za naši stěhovací historii jsme nejprve řešili tuto otázku variantou po vlastní ose. „Přeci nebudeme utrácet tolik peněz za stěhováky, ne?“ Navíc leckdy důvodem stěhování bylo i snížení výdajů a nebylo snadné vyšetřit cca 10tis. na stěhovací firmu. Když se stěhujete na delší vzdálenost, jsou částky samosebou vyšší.

Jenže co nezaplatíte firmě, zaplatíte svou energií. Balení samo o sobě je obrovský výdej. Třídění taktéž. Tahat těžké věci, tašky, krabice do auta a z auta, řídit z jedné destinace do druhé, to je velký vopruz. Ne jednotlivě, ale ten celý balíček dohromady ano. Takže zhruba po 3. stěhování už nám došlo, že zaplatit si stěhovací firmu je skvělá investice, která se nám vrátí na pohodě, s jakou celou tuhle akcičku zvládneme.

Nebudu vám lhát. Náročné to je tak i tak. Leda byste měli stěhovací firmu, která vám to zařídí od A do Z. Neboli nabalí věci, převeze, vybalí. A je to. Pravděpodobně to též jde.

Na trhu je mnoho stěhovacích firem. Můžete si je tedy pozvat, nechat je celou akci nacenit a rozhodnout se.

7) Nezapomínat na své zdroje

Tenhle bod jsem dala úplně na konec. A to jen proto, že jsem se bála ho dát na první místo. Člověk chystá na stěhování, otevře článek a řekne si: „sorry, to ses jako zbláznila, ne? Na to není čas.“ A já to vnímám úplně opačně. Vždy by měl být čas na naše zdroje. O to víc, když nás čeká v životě nějaká výzva. Nebo když se už něco náročného děje.

A co si pod těmi zdroji představit? Vše, co vám dělá radost, co vás naplňuje příjemným pocitem, co vám dodává energii. Pokud už teď jste v módu stěhování a nic vás nenapadá (a třeba si čtete článek uprostřed akce a už teď vidíte, že některý z mých tipů už absolutně nemáte šanci začlenit), tady je má inspirace:

  • dojít si na masáž, kosmetiku, pedikůru, do sauny,
  • pustit si inspirativní film (třeba The minimalists je takové tématické, nebo seriál Velký úklid s Marií Kondo),
  • zajít si na procházku do přírody,
  • zahrát si na hudební nástroj, zazpívat, zatančit, poslechnout hudbu,
  • malovat si, psát do deníku,
  • dopřát si romantickou chvíli s partnerem a zakončit etapu bydlení milováním,
  • dát si výbornou hostinu – doma či v restauraci,
  • setkat se s přáteli a věnovat se jiným tématům,
  • zacvičit si jógu, či jinak protáhnout tělo,
  • zajít za kulturou.

Pokud potřebujete zjistit, co je tím vaším největším zdrojem/největšími zdroji, vytvořila jsem nedatovaný deník Dovol si zářit, díky kterému budete sledovat kudy a jak vám životní energie narůstá a naopak klesá. Budete tak pro významné či náročné chvíle jako je tato naprosto jasně vědět, co mezi stěhovací čas dozajista naplánovat a čím se dosytit.

Přeji co nejpohodovější stěhování. A pokud máte vy nějaký tip, který jsem nezmínila, šup sem s ním. Bude se jistě někomu hodit.

Martina Chomátová
Vnáší do světa jiskru pohody, jednoduchosti a laskavosti. Inspiruje jak žít život bez stresu, tlaku a neustálých povinností.

Máma 3 dětí, která na vlastní kůži zažila pocity vyhoření a poporodní deprese. Milovnice manter a hudebních nástrojů, dechových technik a mindfulness.

Autorka knihy příběhů pro malé i velké Andromeda, elfka malá a knihy o důležitosti dospělácké hravosti Vyhrála jsem depresi, lektorka mindfulness.

Celý příběh ze života najdete tady << Svoje dotazy, připomínky, tipy či referenci můžete poslat na inspirace@martinachomatova.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů