Strategický plán stěhování (krok za krokem)

Proč na stránce o mindfulness píšu o stěhování? Sama jsem se za posledních 12 let stěhovala 9x 😳. Stěhování je stresujícím zážitkem. Ale s dobrým plánem a strukturovaným přístupem lze stres zminimalizovat a celou akci zvládnout bez zbytečného chaosu. Navrhuji rozdělit stěhování do následujících fází na tři týdny. Plán zahrnuje balení, třídění, vyřazování věcí a organizaci stěhování s ohledem na minimalizaci majetku.

Týden 1: Příprava a třídění

Den 1-2: Inventura a příprava balicího materiálu

  • Inventura: Projděte jednotlivé místnosti a udělejte si přehled o tom, co máte. Seznamte se s tím, co budete potřebovat zabalit a co chcete vyřadit.
  • Balicí materiál: Připravte si potřebný materiál – krabice, balicí papír, bublinkovou fólii, lepící pásky, fixy, štítky. Doporučuji si pořídit krabice různých velikostí a barvy nebo štítky/fixy pro různé místnosti (např. červená pro kuchyň, modrá pro dětský pokoj apod.).

Den 3-4: Třídění místností (Společné prostory)

  • Obývací pokoj a kuchyň: Rozdělte věci do tří kategorií: Ponechat, darovat/prodat a vyhodit.
  • Ponechat: Zabalte vše, co si chcete ponechat. Označte krabice podle místností.
  • Darovat/prodat: Věci, které už nepotřebujete, ale jsou stále v dobrém stavu, dejte na stranu k darování nebo prodeji. Více možností kam s věcmi, které se vám nehodí, jsem sepsala v tomto článku.
  • Vyhodit: Zbavte se věcí, které jsou poškozené nebo nepotřebné.

Den 5-7: Třídění dětských pokojů

  • Dětské pokoje: Zapojte děti do třídění jejich věcí. Pomozte jim rozhodnout, které hračky, knihy a oblečení si chtějí ponechat. Zabalte to, co si necháváte, a označte krabice. Zbytek darujte nebo vyhoďte.
  • Pet věci: Projděte věci pro zvířata (pokud nějaká máte). Co už nepotřebují, vyřaďte.

Týden 2: Balení a organizační práce

Den 1-2: Balení ložnice a koupelny

  • Ložnice: Zabalte oblečení, lůžkoviny a osobní věci. Oblečení, které už nenosíte, darujte nebo prodejte. Snažte se minimalizovat počet věcí, které si ponecháte.
  • Koupelna: Projděte kosmetiku, léky a čisticí prostředky. Vyhoďte vše, co je prošlé nebo nepoužíváte. Zabalte zbytek.

Den 3-4: Balte sezónní a méně používané věci

  • Sezónní věci: Zabalte sezónní oblečení, sportovní vybavení, vánoční dekorace a další méně používané předměty.
  • Dokumenty a cennosti: Zabalte důležité dokumenty a cennosti. Uložte je na bezpečné místo, kde k nim budete mít snadný přístup.

Den 5-7: Vyřazování a příprava na stěhování

  • Poslední třídění: Projděte všechny místnosti a ujistěte se, že jste vyřadili vše nepotřebné.
  • Označování krabic: Ujistěte se, že všechny krabice jsou správně označené podle místností a jejich obsahu. Tím zajistíte snadné vybalování v novém domově.
  • Příprava na stěhování: Připravte plán stěhování – jakým způsobem budete věci přepravovat, kdo bude pomáhat atd. Zarezervujte si stěhovací firmu, pokud ji potřebujete.

Týden 3: Stěhování a vybalování

Den 1-3: Stěhování

  • Stěhování: Přesuňte všechny zabalné věci do nového domu. Ujistěte se, že jsou krabice rozmístěny podle označení v odpovídajících místnostech. Případně si krabice nechte v jedné místnosti a v ostatních místnostech už se můžete postupně volně pohybovat.

Den 4-5: Vybalování a organizace místností

  • Vybalování: Začněte s vybalováním podle priorit – ložnice, dětské pokoje, kuchyň, obývací pokoj, koupelna.
  • Organizace: Začněte organizovat věci v novém domově. Přemýšlejte o tom, jak chcete, aby váš nový prostor fungoval – můžete rovnou minimalizovat a vyřazovat věci, které se vám při vybalování zdají nadbytečné a prvotním vytřízením stále prošly. Tento krok je výhodný v tom, že z velkého třídění budete těžit mnohonásobně déle poté. I když je to nekonečný a dlouhotrvající proces (já vím).

Den 6-7: Úklid a závěrečná kontrola

  • Úklid starého bytu: Ujistěte se, že starý byt je čistý a připravený k předání. Případně si s tímto krokem nechte pomoct. Je příjemné strávit tento čas povídáním s přáteli.
  • Kontrola: Projděte všechny místnosti v novém domově, zkontrolujte, zda máte všechny věci na místě, a postupně dokončujte vybalování.

Začněte také objevovat okolí nového bydliště a dopřávat si procházky. Blahopřeju. Bylo to náročné a teď je třeba se odměnit.

Dodatečné tipy:

  • Deník stěhování: Vedejte si deník nebo seznam úkolů, kde si můžete zapisovat, co je hotové a co ještě zbývá. Pomůže vám to udržet si přehled a snížit stres.
  • Zapojte celou rodinu: Rozdělte úkoly mezi všechny členy rodiny podle věku a schopností. Společně to půjde rychleji a bude to zábavnější.
  • Dostatečný odpočinek: Nezapomínejte na pravidelné přestávky a odpočinek. Stěhování je náročný proces, a je důležité zachovat si energii. Více inspirace na to, jak tento krok zvládnout a nezbláznit se, jsem napsala do tohoto článku.

S tímto plánem zvládnete stěhování systematicky, minimalizujete stres a vytvoříte si nový domov, který bude přesně podle vašich představ.

Ať si v tomto čase dopřejete i plnohodnotný odpočinkový čas, zvu vás k jednoduché dechové praxi, která vám v čase stěhování dopřeje klid, pohodu a větší nadhled.

Martina Chomátová
Vnáší do světa jiskru pohody, jednoduchosti a laskavosti. Inspiruje jak žít život bez stresu, tlaku a neustálých povinností.

Máma 3 dětí, která na vlastní kůži zažila pocity vyhoření a poporodní deprese. Milovnice manter a hudebních nástrojů, dechových technik a mindfulness.

Autorka knihy příběhů pro malé i velké Andromeda, elfka malá a knihy o důležitosti dospělácké hravosti Vyhrála jsem depresi, lektorka mindfulness.

Celý příběh ze života najdete tady << Svoje dotazy, připomínky, tipy či referenci můžete poslat na inspirace@martinachomatova.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů